Beep test


Bip test, poznat i kao PACER (Progressive Aerobic Cardiovascular Endurance Run), beep ili bleep test, relativno je jednostavno i jeftino testiranje aerobne izdržljivosti pojednica, odnosno pokazuje nam njegov VO2 max (više o samom VO2 maxu uskoro). Bip test pokazuje nam trenutačno stanje ispitanika, a aerobna izdržljivost je nešto što se da unaprijediti vježbom.

Prvi ga je opisao Luc Lége 1984. U tadašnje vrijeme bip test mogao se nabaviti i izvoditi isključivo putem audio kasete što je imalo manu: kaseta bi se s vremenom razvukla i tempo više ne bi bio točan. U današnje vrijeme savršeno precizni bip testovi mogu se potpuno besplatno preuzeti na bilo koji pametni telefon i vrlo jednostavno izvesti.

Izvrstan je i zbog svoje primjene na mnogim dobima ispitanika, na djeci već od pet godina i na odraslima. Ipak, preporučujemo izvoditi na djeci starijoj od devet godina jer su dovoljno zrela da shvate bit natjecanja te će i njihov rezultat biti točniji od onog u mlađe djece kojima će postati teško i/ ili zamorno pa bi odustala. Također, postoji opasnost da bi mlađa djeca takvo i sl. testiranja osjetila stresnim. Može se testirati i više ispitanika odjednom, a i relativno je brzo gotovo: za desetak minuta.

Za provođenje bip testa potrebne su nam bilo kakve oznake (markeri, kapice, čunjići,...) koji se postave jedan nasuprot drugoga u razmaku od točno 20 metara. Potrebna je i neka aplikacija ovoga testa koja će nam po točno određenom algoritmu određivati tempo trčanja putem zvučnog (beep) signala. Počinje se brzinom od 8,5 km na sat pa se ta brzina postupno povećava za 0,5 km/h svake minute, odnosno zvučni interval se smanjuje. Sastoji se od 21 nivoa.

Ispitanik na prvi zvuk krene s jedne strane te trči do druge. Ako je došao prerano (prije sljedećeg zvučnog signala), onda pričeka i sljedeći put trči sporije. Ako je pak zakasnio, pokazatelj mu je to da sljedeći put trči brže. Kada ispitanik dva puta zaredom zakasni, znači da ne može više slijediti tempo te je test za njega završen. Test je završen i za ispitanika koji dosegne 21. nivo, kao i za onoga koji sam odustane uslijed napora. Zapiše se njegov rezultat, usporedi s vrijednošću Vo2 maxa i dobije se "koliko je tko izdržljiv".

Ukoliko ispitanik nosi i pulsmetar, moguće je izmjeriti i dodatne parametre:

  • maksimalni puls (onaj koji je izmjeren na kraju testa)
  • anaerobni prag

Mjerenje anaerobnog praga pomoću bip testa:

Potrebno je zapisati puls nakon svake razine. Zatim se izradi grafikon: X-os je brzina, a Y-os puls. Puls linerno raste do određenog trenutka, kada se pretvara u krivulju. U tom trenutku dosegnut je anaerobni prag. Na Y-osi iščitavamo puls pri kojem je nastupio. Na osnovi tog rezultata možemo definirati zone treninga.

Primjer:

Mjerenje Vo2 maxa

Pomoću donjih kalkulatora koje smo izradili, možete izračunati svoj, odnosno ispitanikov Vo2 max pomoću rezultata bip testa te dobiti odgovor o njegovom statusu.

Kalkulator VO2 maxa na temelju beep testa

Dob ispitanika:
Spol : muški ženski

Razina (npr. 7):
Staze ("shuttles", npr 4):

Izračunaj svoj VO2 max:

Rezultat (ml/kg/min): 

Ocjena:

Provedba s dijelom naših članova u dobi od 10 do 17 godina